תיווך בהתחדשות עירונית

תפקידו של מתווך נדל״ן הוא להפגיש בין קונה למוכר או בין שוכר למשכיר לשם ביצוע וסגירת עסקה. כפי שהחוק והפסיקה מלמדים, על המתווך להיות ה"גורם היעיל" (שמאמציו ועבודתו גרמו לעסקה להתממש) על מנת להיות זכאי לדמי התיווך. נתון נוסף וחשוב בעבודתו של המתווך, הוא שככלל, תשלום דמי התיווך תלויים בהצלחת העסקה. אם העסקה לא יוצאת לפועל, לא זכאי המתווך לשכרו.

בשנים האחרונות אנו עדים לפעילות רבה של מתווכי נדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית. פרויקטים מסוג התחדשות עירונית הינם למעשה עסקאות מכר. בעלי הזכויות מוכרים את זכויותיהם בנכס ליזם מולו חתמו על הסכם והוא בתמורה מעניק להם שירותי בנייה.

למעשה המתווך מגיע למתחם ומחתים את בעלי הדירות על הסכם אשר מסמיך את המתווך לאתר יזמים ולהביא להם הצעה או מספר הצעות מטעם אותם יזמים.

לאחר שהמתווך מעביר לבעלי הדירות את ההצעות, אם בעלי הדירות מעוניינים להתקשר עם אחד מהיזמים, המתווך מחבר את היזם הרלוונטי לבעלי הדירות ועוזר לצדדים להגיע להסכמות. בשלב זה כמובן שבעלי הדירות צריכים לבחור לעצמם בעלי מקצוע (עורך דין, מפקח הנדסי ושמאי מטעמם) ולנהל מו"מ מול היזם עד להגעה לרוב נדרש.

בדרך כלל לאחר חתימת רוב נדרש של בעלי הדירות (גובה הרוב הדרוש נקבע בחוק ותלוי בסוג הפרויקט) על ההסכם המפורט מול החברה היזמית, המתווך יקבל את שכרו ובכך יסתיים תפקידו. מנקודה זו ואילך בעלי הדירות ימשיכו את הקשר השוטף מול היזם באמצעות בעלי המקצוע מטעמם (עו"ד / חברת ניהול / פיקוח וכו').

תפקידו של המתווך הוא להפגיש את היזם עם בעלי הדירות ולנסות לקדם את ההסכמות בין הצדדים. אולם, חשוב להדגיש שמתווך לא מייצג את האינטרסים של בעלי הדירות ולכן צריך לשים לב שהמתווך לא מייצג את בעלי הדירות מול החברה היזמית בתהליך.

מודל נוסף בו מתווכים פועלים הוא כאשר הם למעשה מועסקים על בסיס הצלחה על ידי חברה יזמית בהחתמת מתחם. במודל הזה המתווך מגיע מראש למתחם בשם החברה היזמית ומציע לבעלי הדירות הצעה לפרויקט התחדשות עירונית בבניין שלהם. במודל זה המתווך מגיע בשם החברה היזמית ולכן כמובן הוא מייצג את האינטרסים של החברה היזמית בלבד.

בהקשר זה חשוב שבעלי הדירות תמיד ישאלו את המתווך מטעם מי הוא מגיע? האם הוא מגיע מטעם עצמו או מטעם יזם? ישנם גם מתווכים שעובדים מראש עם 2–3 יזמים קבועים ונותנים הצעות רק מאותם יזמים. בכל אחת מהחלופות הנ"ל חשוב שבעלי הדירות יבינו את המניעים של המתווך בעסקה ומטעם מי הוא עובד על מנת להבין טוב יותר את האינטרסים שכרוכים בעניין ואת ההצעות שהם יקבלו באמצעותו.

בשולי הדברים, נציין כי ישנם מקרים בהם מתווכים גם מסייעים ליזמים למצוא מימון או שותפות בפרויקטים בשלבים מתקדמים יותר (פרויקטים בהם כבר יש רוב נדרש של בעלי דירות שחתומים על ההסכם ועבודת התכנון מתקדמת מול הרשויות). במקרים כאלו המתווך עובד ישירות מול החברות היזמיות ואין לו קשר לבעלי הדירות.

 

קבוצת בראשית הינה חברה פרטית המתמחה בליווי דיירים וניהול פרויקטים של התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת), תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) ופינוי בינוי.

החברה נועדה לסייע לבעלי דירות להתגבר על קשיי ההתארגנות והניהול שכרוכים באופן טבעי בהתחדשות עירונית. לשם כך, קבוצת בראשית נותנת מענה שלם וכוללני לבעלי דירות בתהליכים של התחדשות עירונית, החל משלב ארגון בעלי הדירות, מינוי נציגויות והתנעת הפרויקט, דרך ניהול מכרז יזמים וייעוץ חברתי וכלה בפיקוח הנדסי על עבודות הביצוע וניהול תקופת הבדק.

קבוצת בראשית פועלת מטעם בעלי דירות ומטעם רשויות מקומיות.

לכל שאלה ו/או הבהרה נוספת אתם/ן מוזמנים/ות לפנות אלינו במייל office@bereshitgroup.co.il  או בטלפון 03-3741354.